Hml Bedding

Mark van de Laarschot

‘Duurzaamheid is: geschikt om lang te bestaan’

Wie wil er niet met een schoon geweten slapen? Dat kan als je een boxspring aanschaft van Hml Bedding, want daar staat alles in het teken van duurzaamheid. Niet als modeverschijnsel, maar als intrinsieke motivatie. ‘We moeten doorlopend grote stappen zetten.’

‘Mijn vader en ik zijn het bedrijf 20 jaar geleden gestart en van meet af aan verkopen we producten die geschikt zijn om lang te bestaan’, vertelt Mark van de Laarschot. ‘Volgens de dikke Van Dale is dat ook de omschrijving van duurzaam: geschikt om lang te bestaan. Mooie producten die lang meegaan en daarom moet je eigenlijk al vanaf het moment van ontwerp rekening houden met wat er met de materialen kan en moet gebeuren als het product wordt afgedankt. Gewoon door logische keuzes te maken worden dingen al duurzamer. Zo veel mogelijk zo dicht mogelijk in de buurt laten maken is daar een eerste stap in.’

De beddenbranche mag wat dat betreft best wat opgeschud. ‘Het kan nog wat innovatiever, met meer bewustwording’, zegt Mark.

duurzaamheid gestript

‘Daarom dragen we onze boodschap duidelijk uit op de website, om allereerst de consument te overtuigen.’ Wat blijkt? Die hecht veel waarde aan duurzaamheid, zeker als duurzaam niet ook duurder betekent. Hml Bedding, gevestigd in het Noord-Brabantse Schijndel, levert duurzame kwaliteit, waarvoor de consument graag naar de winkel gaat. ‘Niet alleen de consument die op duurzaamheid selecteert, maar ook de consument die gewoon de komende jaren niet opnieuw een bed wil uitzoeken. Door iets goeds te kopen ben je er voor een lange tijd vanaf.’

‘Slechte spullen zijn overal verkrijgbaar, goede een stuk minder’, schetst Mark een probleem van de consumptiemaatschappij. Een geheel circulaire en duurzame economie bereik je dan ook niet van de ene op de andere dag, maar je moet telkens de juiste keuze maken als de mogelijkheid zich voordoet, vindt hij. ‘Waarbij je als bedrijf steeds realistische stappen maakt, want het moet wel werkbaar zijn. Wat past wel of niet bij de bedrijfsvorm? Wij zijn bijvoorbeeld meteen ingestapt toen meubelstoffen van gerecyclede petflessen op de markt kwamen. Graag meer van dat soort materialen. Bij elke stap die we maken zoeken we naar alternatieven.’

‘Bij elke stap die we maken zoeken we duurzame alternatieven’

duurzaamheid gestriptIn de voorhoede van de vernieuwing opereren gaat niet ten koste van de rentabiliteit, weet Mark. ‘Sowieso vind ik prijsdruk een slechte raadgever. Circulaire en duurzame producten hoeven niet duurder te zijn, zeker niet op de lange of middellange termijn. Wij kiezen voor productie in Nederland en België, niet overzees, vanwege de korte lijnen en korte afstanden. Hierdoor hebben we nul overproductie, zodat we niet met voorraden blijven zitten en niets hoeven te dumpen. We produceren op bestelling, dan krijg je het op maat en helemaal naar wens. Zeker, er is een wachttijd, maar wat maakt een wachttijd van een paar weken uit op een gebruiksgenot van 20 jaar?’

De klant toont dat geduld ook voor duurzame kwaliteit en het gaat goed met Hml Bedding. ‘Ik zie het niet als een sprint maar als een marathon’, zegt Mark. ‘Wij houden ons verre van de ratrace en kijken naar de lange termijn. De richting is belangrijker dan het tempo. Meer groei had gekund, maar we boeken genoeg succes met onze keuzes voor materiaal tot in de details. We voegen ook niets toe wat niet bijdraagt aan een beter product. Ik ontmoette eens een schrijver die me een belangrijke les meegaf: niet zo veel mogelijk toevoegen maar juist zo veel mogelijk weglaten is streven naar perfectie. Bij ons dus geen gadgets als speakers in het hoofdbord of een plastic label met merknaam.’

Mark van de Laarschot

Hml Bedding